|
Invader app, Flash Invader ! , by Lroy on Jul 29, 2016 9:19:18 GMT 1,
Long interview of Space Invader In Liberation. Before Pokemongo, he was the first with his app " flash Invader " , to make the game !
Invaders flash, Pokémon Go retro and arty By Perrine Signoret — July 28th, 2016 at 17:17
Capture screen of the site of Invader, representing a mosaic in Istanbul. In the world, they are thousands with flashing on their smartphone Space Invaders crossed in the street. Meeting with the artist who made his works of art a virtual phenomenon. Invaders flash, Pokémon Go retro and arty Since more than one year now, Emmanuel Pujol, 35 years a digital consultant, surveys the streets of Paris, ready to declad his smartphone on the least occasion. Contrary to more than 20 million people, the walker hopes to find neither Pikachu, nor Bulbizarre. Emmanuel searches for his Instagram page Invaders, of the made characters of mosaic, who have invaded the cities of the whole world for about twenty years. Video game with the street art At the origin, these aliens old school was the heroes of a game of Japanese arcade. Left at the end of the years 1970, this last had very quickly met a big hit, so that one tells today that it would have caused in Japan a shortage of parts of 100 yens, only accepted in the terminals of arcade where one played to kill the little monsters. Among the fans of the first hour, is a French born in 1969. From now on artist under the name of code of Invader, it remembers to have spent a few hours, small, to clean up aliens with blows of laser. They are only twenty years later, hardly started about thirty, which it decided to make its source of inspiration. “Nostalgic” the fate then of studies of art of most classical, and finds the medium “wedged a little”. He would like to make his hands something of a little different, of less conventional than his comrades of promotion. If it begin with simple tables, on which it paints of Space Invaders, it thus wonders very quickly about the support and the matter. He the idea “has just given body to the pixel, via mosaics”. Then, “like the mosaic is made to be stuck on external supports”, and that it is in addition impassioned of street-art, Invader thinks that it would be interesting to cement them on the walls of the cities. “Makes some, he entrusts to Release, it was the perfect solution for me. Initially because these small invaders were easy to reproduce, and especially, because all my program was contained in their name”. The anonymity explains thus that by adapting public space with of the “Invaders”, it sought “to make of it a symbol of humanity at the time of the digital revolution”, which would take up more and more space in our lives. He also tells to make street his playing field was “very exciting for the young artist [who he was] then”. “It was like an enormous wind of freedom, I left the museums, I did not have to pass more by the interminable waiting lists of the galleries, it was completely wild, and of course perfectly illegal”, he continues. In our archives: meeting with Invader, in 2011 Total space Especially, this exposure to open sky enables him to make known its works with everyone, very quickly: “Even the tramps of the districts where I installed them could see them. In this direction, I would say that it was also a manner of democratizing art”. 3349 Invaders throughout the world Thanks to its mosaics, Invader infiltrates little by little networks of artists, who invite it to brighten other cities that Paris, in Europe, but also in each other continent. The latest, the 66ème, was Toulouse. A place for which its works were especially tinted of pink, in tribute to the color of the bricks which characterize the very-center. In 2011, the artist has even occupied the buildings of Libé, at the time located street Béranger, in Paris, by relookant his terrace with panoramic view on the capital. Space invader: Libé invasion by release
Besides over there, one finds there still one of his mosaics. At the same period, the artist invaded a whole number of Release, with the creation of a dedicated bill of character - all them “has” becoming little monsters. With each new “invasion”, the artist prepares during several weeks. The day, it polishes its drawings and locates the best places. The night, it installs them discreetly. Because in the course of time, the mosaics, whose Invader never reveals the site, became the object of all covetousnesses. So some try to tear off them wall to transfer them in their living room - and reach that point sometimes after a fashion, at the cost of acts of vandalism urban, others are satisfied to seek them, photograph them, and of the poster on the social networks like true trophies. This phenomenon was such as in 2014, Invader decided to launch an application. With each time one unearths a alien, it is enough from now on to photograph it, and the smartphone is given the responsibility to check that you do not lie, thanks to a database of all works available, a pointed system of recognition of image, and the geolocation. If the discovery is validated, the player gains between 10 and 100 points. Available on iOS and Android, Invaders Flash already was used 350,000 times, and does not count less than 9693 active players. “I cannot pose one part any more without it being flashed in the two hours, entrusts the anonymous artist. At the beginning one conceived this application right to make the thing a little ludic, and to weld the “fan a little bases”. In fact, people proved to be more impassioned much than I could never have imagined it”. “There are especially about fifty people who are very very implied. I know for example that some choose their holiday places according to where I place new invaders, or there go for a weekend”, has fun it. Emmanuel Pujol, it, are towards the 200e row with world classification, thanks to a score more than honourable: he says to have found more than 280 Invaders, out of 3349 on the whole. “When I play, I look at all around me” At the beginning, it found just that “funny”, but the madness Space Invaders quickly seems to have contaminated it. If Emmanuel ensures that it “is not as impassioned as certain people who play even less Pokémon Go”, and “completely hooked”, it admits all the same that it was able to him “to make detours” to find new mosaics. “The other day, he says, I was in the 14th district of Paris, and I had the reflection that I had never trotted myself too much in the district. As a result, I took fifteen minutes, and I sought of Invaders”. Sometimes, it flashes these catches by pure “competitive spirit”, because a friend passed by again to him in front of in the ranking. But most of the time, he admits to take the application only like one pretext to go to trott and discover a city. “When I play, I do not have the eyes rivetted on my portable, said Emmanuel. I look at all around me, and I visit. There is really this side “exploration” which I like”. For this large amateur of set of tracks, Invaders Flash is definitely “much more than one simple virtual game”…
Flash Invaders, le Pokémon Go rétro et arty Par Perrine Signoret — 28 juillet 2016 à 17:17 Capture d'écran du site d'Invader, représentant une mosaïque à Istanbul. Dans le monde, ils sont des milliers à flasher sur leur smartphone les Space Invaders croisés dans la rue. Rencontre avec l’artiste qui a fait de ses oeuvres d’art un phénomène virtuel.
Flash Invaders, le Pokémon Go rétro et arty
Depuis plus d’un an maintenant, Emmanuel Pujol, un consultant numérique de 35 ans, arpente les rues de Paris, prêt à dégainer son smartphone à la moindre occasion. Contrairement à plus de 20 millions de personnes, le promeneur n’espère trouver ni Pikachu, ni Bulbizarre. Emmanuel quête pour sa page Instagram les Invaders, des personnages faits de mosaïque, qui envahissent les villes du monde entier depuis une vingtaine d’années. Du jeu vidéo au street art
A l’origine, ces aliens old school étaient les héros d’un jeu d'arcade japonais. Sorti à la fin des années 1970, ce dernier avait très vite rencontré un franc succès, si bien que l’on raconte aujourd’hui qu’il aurait causé au Japon une pénurie de pièces de 100 yens, les seules acceptées dans les bornes d’arcade où l’on jouait à tuer les petits monstres.
Parmi les fans de la première heure, se trouve un Français né en 1969. Désormais artiste sous le nom de code d’Invader, il se souvient avoir passé quelques heures, petit, à dégommer des aliens à coups de laser. Ce n’est que vingt ans plus tard, la trentaine à peine entamée, qu’il s’est décidé à en faire sa source d’inspiration. Le «nostalgique» sort alors d’études d’art des plus classiques, et trouve le milieu «un peu coincé». Il voudrait faire de ses mains quelque chose d’un peu différent, de moins conventionnel que ses camarades de promo. S’il débute par de simples tableaux, sur lesquels il peint des Space Invaders, il s’interroge donc très vite sur le support et la matière. Lui vient l’idée de «donner corps au pixel, via des mosaïques». Puis, «comme la mosaïque est faite pour être collée sur des supports extérieurs», et qu’il est par ailleurs passionné de street-art, Invader se dit qu’il serait intéressant de les cimenter sur les murs des villes. «En fait, confie-t-il à Libération, c’était la solution parfaite pour moi. D’abord parce que ces petits envahisseurs étaient faciles à reproduire, et surtout, parce que tout mon programme était contenu dans leur nom». L’anonyme explique ainsi qu’en s’appropriant l’espace public avec des «Invaders», il cherchait à «en faire un symbole de l’humanité à l’heure de la révolution numérique», qui prendrait de plus en plus de place dans nos vies. Il raconte aussi que de faire de la rue son terrain de jeu était «très excitant pour le jeune artiste [qu’il était] alors». «C’était comme un vent de liberté énorme, je sortais des musées, je n’avais plus à passer par les interminables listes d’attente des galeries, c’était complètement sauvage, et bien sûr parfaitement illégal», poursuit-il.
Dans nos archives : rencontre avec Invader, en 2011 Total space
Surtout, cette exposition à ciel ouvert lui permet de faire connaître ses oeuvres à tout le monde, très rapidement : «Même les clochards des quartiers où je les installais pouvaient les voir. En ce sens, je dirais que c’était aussi une manière de démocratiser l’art». 3349 Invaders à travers le monde
Grâce à ses mosaïques, Invader infiltre peu à peu des réseaux d’artistes, qui l’invitent à égayer d’autres villes que Paris, en Europe, mais aussi dans chacun des autres continents. La dernière en date, la 66ème, fut Toulouse. Un endroit pour lequel ses oeuvres ont été spécialement teintées de rose, en hommage à la couleur des briques qui caractérisent l’hyper-centre. En 2011, l'artiste a même occupé les locaux de Libé, à l'époque sis rue Béranger, à Paris, en relookant sa terrasse avec vue panoramique sur la capitale.
Space invader: invasion Libé par liberation
Là-bas, on y trouve d'ailleurs encore une de ses mosaïques. A la même période, l’artiste a envahi un numéro entier de Libération, avec la création d’une police de caractère dédiée - tous les «a» devenant des petits monstres.
Capture d'écran de la une de Libération du 11-12 juin 2011.
A chaque nouvelle «invasion», l’artiste se prépare durant plusieurs semaines. Le jour, il peaufine ses dessins et repère les meilleurs endroits. La nuit, il les installe discrètement. Car au fil du temps, les mosaïques, dont Invader ne révèle jamais l’emplacement, sont devenues l’objet de toutes les convoitises. Si certains tentent de les arracher du mur pour les transférer dans leur salon - et y parviennent parfois tant bien que mal, au prix d'actes de vandalisme urbain-, d’autres se contentent de les chercher, les photographier, et de les poster sur les réseaux sociaux comme de véritables trophées.
Ce phénomène était tel qu’en 2014, Invader a décidé de lancer une application. A chaque fois que l’on déniche un alien, il suffit désormais de le photographier, et le smartphone se charge de vérifier que vous ne mentez pas, grâce à une base de données de toutes les oeuvres disponibles, un système de reconnaissance d'image pointu, et la géolocalisation. Si la découverte est validée, le joueur gagne entre 10 et 100 points. Disponible sur iOS et Android, Flash Invaders a déjà été utilisée 350 000 fois, et compte pas moins de 9693 joueurs actifs. «Je ne peux plus poser une pièce sans qu’elle soit flashée dans les deux heures, confie l’artiste anonyme. Au départ on a conçu cette application juste pour rendre la chose un peu ludique, et pour souder un peu la ‘fan base’. En fait, les gens se sont avérés être beaucoup plus passionnés que je n’aurais jamais pu l’imaginer». «Il y a surtout une cinquantaine de personnes qui sont très très impliquées. Je sais par exemple que certains choisissent leurs lieux de vacances en fonction de là où je place de nouveaux envahisseurs, ou y vont pour un weekend», s’amuse-t-il.
Emmanuel Pujol, lui, se trouve vers le 200e rang au classement mondial, grâce à un score plus qu’honorable : il dit avoir trouvé plus de 280 Invaders, sur 3349 au total. «Quand je joue, je regarde tout autour de moi»
Au départ, il trouvait juste ça «marrant», mais la folie Space Invaders semble l’avoir vite contaminé. Si Emmanuel assure qu’il n’est pas «aussi passionné que certaines personnes qui jouent à Pokémon Go», et encore moins «complètement accro», il admet tout de même qu’il lui est arrivé de «faire des détours» pour trouver de nouvelles mosaïques. «L'autre jour, dit-il, j’étais dans le 14ème arrondissement de Paris, et je me suis fait la réflexion que je ne m’étais jamais trop baladé dans le quartier. Du coup, j’ai pris quinze minutes, et j’ai cherché des Invaders». Parfois, il flashe ces bonshommes par pur «esprit de compétition», parce qu’un ami lui est repassé devant dans le classement. Mais la plupart du temps, il admet prendre l’application uniquement comme un prétexte pour aller se balader et découvrir une ville. «Quand je joue, je n’ai pas les yeux rivés sur mon portable, dit Emmanuel. Je regarde tout autour de moi, et je visite. Il y a vraiment ce côté ‘exploration’ que j’aime». Pour ce grand amateur de jeu de pistes, Flash Invaders est décidément «bien plus qu’un simple jeu virtuel»…
Long interview of Space Invader In Liberation. Before Pokemongo, he was the first with his app " flash Invader " , to make the game ! Invaders flash, Pokémon Go retro and arty By Perrine Signoret — July 28th, 2016 at 17:17 Capture screen of the site of Invader, representing a mosaic in Istanbul. In the world, they are thousands with flashing on their smartphone Space Invaders crossed in the street. Meeting with the artist who made his works of art a virtual phenomenon. Invaders flash, Pokémon Go retro and arty Since more than one year now, Emmanuel Pujol, 35 years a digital consultant, surveys the streets of Paris, ready to declad his smartphone on the least occasion. Contrary to more than 20 million people, the walker hopes to find neither Pikachu, nor Bulbizarre. Emmanuel searches for his Instagram page Invaders, of the made characters of mosaic, who have invaded the cities of the whole world for about twenty years. Video game with the street art At the origin, these aliens old school was the heroes of a game of Japanese arcade. Left at the end of the years 1970, this last had very quickly met a big hit, so that one tells today that it would have caused in Japan a shortage of parts of 100 yens, only accepted in the terminals of arcade where one played to kill the little monsters. Among the fans of the first hour, is a French born in 1969. From now on artist under the name of code of Invader, it remembers to have spent a few hours, small, to clean up aliens with blows of laser. They are only twenty years later, hardly started about thirty, which it decided to make its source of inspiration. “Nostalgic” the fate then of studies of art of most classical, and finds the medium “wedged a little”. He would like to make his hands something of a little different, of less conventional than his comrades of promotion. If it begin with simple tables, on which it paints of Space Invaders, it thus wonders very quickly about the support and the matter. He the idea “has just given body to the pixel, via mosaics”. Then, “like the mosaic is made to be stuck on external supports”, and that it is in addition impassioned of street-art, Invader thinks that it would be interesting to cement them on the walls of the cities. “Makes some, he entrusts to Release, it was the perfect solution for me. Initially because these small invaders were easy to reproduce, and especially, because all my program was contained in their name”. The anonymity explains thus that by adapting public space with of the “Invaders”, it sought “to make of it a symbol of humanity at the time of the digital revolution”, which would take up more and more space in our lives. He also tells to make street his playing field was “very exciting for the young artist [who he was] then”. “It was like an enormous wind of freedom, I left the museums, I did not have to pass more by the interminable waiting lists of the galleries, it was completely wild, and of course perfectly illegal”, he continues. In our archives: meeting with Invader, in 2011 Total space Especially, this exposure to open sky enables him to make known its works with everyone, very quickly: “Even the tramps of the districts where I installed them could see them. In this direction, I would say that it was also a manner of democratizing art”. 3349 Invaders throughout the world Thanks to its mosaics, Invader infiltrates little by little networks of artists, who invite it to brighten other cities that Paris, in Europe, but also in each other continent. The latest, the 66ème, was Toulouse. A place for which its works were especially tinted of pink, in tribute to the color of the bricks which characterize the very-center. In 2011, the artist has even occupied the buildings of Libé, at the time located street Béranger, in Paris, by relookant his terrace with panoramic view on the capital. Space invader: Libé invasion by release Besides over there, one finds there still one of his mosaics. At the same period, the artist invaded a whole number of Release, with the creation of a dedicated bill of character - all them “has” becoming little monsters. With each new “invasion”, the artist prepares during several weeks. The day, it polishes its drawings and locates the best places. The night, it installs them discreetly. Because in the course of time, the mosaics, whose Invader never reveals the site, became the object of all covetousnesses. So some try to tear off them wall to transfer them in their living room - and reach that point sometimes after a fashion, at the cost of acts of vandalism urban, others are satisfied to seek them, photograph them, and of the poster on the social networks like true trophies. This phenomenon was such as in 2014, Invader decided to launch an application. With each time one unearths a alien, it is enough from now on to photograph it, and the smartphone is given the responsibility to check that you do not lie, thanks to a database of all works available, a pointed system of recognition of image, and the geolocation. If the discovery is validated, the player gains between 10 and 100 points. Available on iOS and Android, Invaders Flash already was used 350,000 times, and does not count less than 9693 active players. “I cannot pose one part any more without it being flashed in the two hours, entrusts the anonymous artist. At the beginning one conceived this application right to make the thing a little ludic, and to weld the “fan a little bases”. In fact, people proved to be more impassioned much than I could never have imagined it”. “There are especially about fifty people who are very very implied. I know for example that some choose their holiday places according to where I place new invaders, or there go for a weekend”, has fun it. Emmanuel Pujol, it, are towards the 200e row with world classification, thanks to a score more than honourable: he says to have found more than 280 Invaders, out of 3349 on the whole. “When I play, I look at all around me” At the beginning, it found just that “funny”, but the madness Space Invaders quickly seems to have contaminated it. If Emmanuel ensures that it “is not as impassioned as certain people who play even less Pokémon Go”, and “completely hooked”, it admits all the same that it was able to him “to make detours” to find new mosaics. “The other day, he says, I was in the 14th district of Paris, and I had the reflection that I had never trotted myself too much in the district. As a result, I took fifteen minutes, and I sought of Invaders”. Sometimes, it flashes these catches by pure “competitive spirit”, because a friend passed by again to him in front of in the ranking. But most of the time, he admits to take the application only like one pretext to go to trott and discover a city. “When I play, I do not have the eyes rivetted on my portable, said Emmanuel. I look at all around me, and I visit. There is really this side “exploration” which I like”. For this large amateur of set of tracks, Invaders Flash is definitely “much more than one simple virtual game”… Flash Invaders, le Pokémon Go rétro et arty Par Perrine Signoret — 28 juillet 2016 à 17:17 Capture d'écran du site d'Invader, représentant une mosaïque à Istanbul. Dans le monde, ils sont des milliers à flasher sur leur smartphone les Space Invaders croisés dans la rue. Rencontre avec l’artiste qui a fait de ses oeuvres d’art un phénomène virtuel. Flash Invaders, le Pokémon Go rétro et arty Depuis plus d’un an maintenant, Emmanuel Pujol, un consultant numérique de 35 ans, arpente les rues de Paris, prêt à dégainer son smartphone à la moindre occasion. Contrairement à plus de 20 millions de personnes, le promeneur n’espère trouver ni Pikachu, ni Bulbizarre. Emmanuel quête pour sa page Instagram les Invaders, des personnages faits de mosaïque, qui envahissent les villes du monde entier depuis une vingtaine d’années. Du jeu vidéo au street art A l’origine, ces aliens old school étaient les héros d’un jeu d'arcade japonais. Sorti à la fin des années 1970, ce dernier avait très vite rencontré un franc succès, si bien que l’on raconte aujourd’hui qu’il aurait causé au Japon une pénurie de pièces de 100 yens, les seules acceptées dans les bornes d’arcade où l’on jouait à tuer les petits monstres. Parmi les fans de la première heure, se trouve un Français né en 1969. Désormais artiste sous le nom de code d’Invader, il se souvient avoir passé quelques heures, petit, à dégommer des aliens à coups de laser. Ce n’est que vingt ans plus tard, la trentaine à peine entamée, qu’il s’est décidé à en faire sa source d’inspiration. Le «nostalgique» sort alors d’études d’art des plus classiques, et trouve le milieu «un peu coincé». Il voudrait faire de ses mains quelque chose d’un peu différent, de moins conventionnel que ses camarades de promo. S’il débute par de simples tableaux, sur lesquels il peint des Space Invaders, il s’interroge donc très vite sur le support et la matière. Lui vient l’idée de «donner corps au pixel, via des mosaïques». Puis, «comme la mosaïque est faite pour être collée sur des supports extérieurs», et qu’il est par ailleurs passionné de street-art, Invader se dit qu’il serait intéressant de les cimenter sur les murs des villes. «En fait, confie-t-il à Libération, c’était la solution parfaite pour moi. D’abord parce que ces petits envahisseurs étaient faciles à reproduire, et surtout, parce que tout mon programme était contenu dans leur nom». L’anonyme explique ainsi qu’en s’appropriant l’espace public avec des «Invaders», il cherchait à «en faire un symbole de l’humanité à l’heure de la révolution numérique», qui prendrait de plus en plus de place dans nos vies. Il raconte aussi que de faire de la rue son terrain de jeu était «très excitant pour le jeune artiste [qu’il était] alors». «C’était comme un vent de liberté énorme, je sortais des musées, je n’avais plus à passer par les interminables listes d’attente des galeries, c’était complètement sauvage, et bien sûr parfaitement illégal», poursuit-il. Dans nos archives : rencontre avec Invader, en 2011 Total space Surtout, cette exposition à ciel ouvert lui permet de faire connaître ses oeuvres à tout le monde, très rapidement : «Même les clochards des quartiers où je les installais pouvaient les voir. En ce sens, je dirais que c’était aussi une manière de démocratiser l’art». 3349 Invaders à travers le monde Grâce à ses mosaïques, Invader infiltre peu à peu des réseaux d’artistes, qui l’invitent à égayer d’autres villes que Paris, en Europe, mais aussi dans chacun des autres continents. La dernière en date, la 66ème, fut Toulouse. Un endroit pour lequel ses oeuvres ont été spécialement teintées de rose, en hommage à la couleur des briques qui caractérisent l’hyper-centre. En 2011, l'artiste a même occupé les locaux de Libé, à l'époque sis rue Béranger, à Paris, en relookant sa terrasse avec vue panoramique sur la capitale. Space invader: invasion Libé par liberation Là-bas, on y trouve d'ailleurs encore une de ses mosaïques. A la même période, l’artiste a envahi un numéro entier de Libération, avec la création d’une police de caractère dédiée - tous les «a» devenant des petits monstres. Capture d'écran de la une de Libération du 11-12 juin 2011. A chaque nouvelle «invasion», l’artiste se prépare durant plusieurs semaines. Le jour, il peaufine ses dessins et repère les meilleurs endroits. La nuit, il les installe discrètement. Car au fil du temps, les mosaïques, dont Invader ne révèle jamais l’emplacement, sont devenues l’objet de toutes les convoitises. Si certains tentent de les arracher du mur pour les transférer dans leur salon - et y parviennent parfois tant bien que mal, au prix d'actes de vandalisme urbain-, d’autres se contentent de les chercher, les photographier, et de les poster sur les réseaux sociaux comme de véritables trophées. Ce phénomène était tel qu’en 2014, Invader a décidé de lancer une application. A chaque fois que l’on déniche un alien, il suffit désormais de le photographier, et le smartphone se charge de vérifier que vous ne mentez pas, grâce à une base de données de toutes les oeuvres disponibles, un système de reconnaissance d'image pointu, et la géolocalisation. Si la découverte est validée, le joueur gagne entre 10 et 100 points. Disponible sur iOS et Android, Flash Invaders a déjà été utilisée 350 000 fois, et compte pas moins de 9693 joueurs actifs. «Je ne peux plus poser une pièce sans qu’elle soit flashée dans les deux heures, confie l’artiste anonyme. Au départ on a conçu cette application juste pour rendre la chose un peu ludique, et pour souder un peu la ‘fan base’. En fait, les gens se sont avérés être beaucoup plus passionnés que je n’aurais jamais pu l’imaginer». «Il y a surtout une cinquantaine de personnes qui sont très très impliquées. Je sais par exemple que certains choisissent leurs lieux de vacances en fonction de là où je place de nouveaux envahisseurs, ou y vont pour un weekend», s’amuse-t-il. Emmanuel Pujol, lui, se trouve vers le 200e rang au classement mondial, grâce à un score plus qu’honorable : il dit avoir trouvé plus de 280 Invaders, sur 3349 au total. «Quand je joue, je regarde tout autour de moi» Au départ, il trouvait juste ça «marrant», mais la folie Space Invaders semble l’avoir vite contaminé. Si Emmanuel assure qu’il n’est pas «aussi passionné que certaines personnes qui jouent à Pokémon Go», et encore moins «complètement accro», il admet tout de même qu’il lui est arrivé de «faire des détours» pour trouver de nouvelles mosaïques. «L'autre jour, dit-il, j’étais dans le 14ème arrondissement de Paris, et je me suis fait la réflexion que je ne m’étais jamais trop baladé dans le quartier. Du coup, j’ai pris quinze minutes, et j’ai cherché des Invaders». Parfois, il flashe ces bonshommes par pur «esprit de compétition», parce qu’un ami lui est repassé devant dans le classement. Mais la plupart du temps, il admet prendre l’application uniquement comme un prétexte pour aller se balader et découvrir une ville. «Quand je joue, je n’ai pas les yeux rivés sur mon portable, dit Emmanuel. Je regarde tout autour de moi, et je visite. Il y a vraiment ce côté ‘exploration’ que j’aime». Pour ce grand amateur de jeu de pistes, Flash Invaders est décidément «bien plus qu’un simple jeu virtuel»…
|
|